BACK TO BASIC -
vervolg:
Ook hier liggende de constructiepunten precies op de rand.

Was de de binnenste cirkel van rechtopstaand graan iets groter geweest, had het figuur niet gemaakt kunnen worden, zonder het graan te beschadigen. Maar ook hier geldt weer dat hij net 'de goede maat' heeft. Toeval?

Bij de formatie van Etchilhampton uit 1997 gaat het nog verder.

Via vele stappen komen we bij het uiteindelijke figuur, waarbij de constructiepunten als volgt liggen:

Om het figuur te kunnen construeren zijn een aantal punten nodig die relatief ver van het centrum liggen. Dit had een probleem gevormd als daar niet juist een ring had gelegen. Toeval?

In de formatie zelf ligt het buitenste punt ook nog net in het 'platte' graan. Toeval?

Gaat het nu alleen om de constructiepunten?

Nee. Deze punten zijn slechts 1 van de vele indicatoren die erop wijzen dat de formaties volgens een zeer precies geometrisch patroon tot stand komen. Ze worden gemaakt door middel van ons bekende geometrische principes.

Wat kunnen we hier nu mee? Wat vertelt het ons?

Doordat ze allemaal gemaakt kunnen worden met dezelfde basisfiguur, kunnen ze ook met elkaar vergeleken worden. Bijvoorbeeld wat hun grootte betreft. Ze kunnen aan de hand van dit basisfiguur 'op elkaar geprojecteerd' worden.

Omdat de interne geometrie nu bekent is, zijn ze driedimensionaal te maken in hun pure vorm.

Zoals aan de basisfiguur te zien is, zijn ze allemaal gebaseerd op een gelijkzijdige driehoek. Een driedimensio-
nale gelijkzijdige driehoek is een tetrahedron. Dit zal veel mensen bekend en als muziek in de oren klinken. De pictogrammen zijn met behulp van bovenstaande geometrie om te zetten in drie dimensionale figuren die gebaseerd zijn op zuivere tetrahedrons!

Elk element in een formatie is door de geometrie per definitie gerelateerd aan elk ander element binnen de formatie. Diatonische ratio's zijn hiervan het logische gevolg. Maar het gaat verder. Elk element van de ene formatie kan worden gerelateerd aan elk willekeurig element van een andere formatie.

Tot nu toe is alleen gekeken naar zesvoudige geometrie. Wat nu met vijfvoudige geometrie, bijvoorbeeld die van de Star of Bethlehem uit 1997.

Met behulp van het basisfiguur is alsvolgt tot vijfvoudige geometrie te komen.

Van hieruit is via een aantal constructie stappen het volgende figuur te maken:

Hetgeen direkt leidt tot:

Ook hier geldt dat de formatie dusdanig is dat alle constructiepunten 'binnen' de figuur vallen.

De binnenste cirkel had geen inch kleiner mogen zijn, of we hadden weer een probleem gehad. Toeval?

Dit is slechts een greep uit de fascinerende wereld van interne graancirkel geometrie. Mijn bevindingen gaan veel verder dan hier beschreven kan worden. Zo is bijvoorbeeld aan te tonen dat de 'Web' bij Avebury een samenspel is van vijfvoudige en zesvoudige geometrie. Ze werken in deze formatie heel nauw samen. Ze zijn 'interlocking'.

Misschien dat deze perfecte geometrie verder niets zegt. Dat zij alleen maar een noodzakelijkheid is om de pictogrammen harmonisch te maken, waardoor ze de geconstateerde 'hypnotiserende' uitwerking op mensen heeft.

Misschien is het feit dat de constructiepunten nooit in het staande graan liggen met opzet gedaan om aan te geven dat we op de goede weg zitten met deze vorm van geometrische analyse.

© Bert Janssen, 1997.

Voor vragen of informatie, e-mail Bert Janssen.